Του Πέτρου Τσώνη
Για μια εβδομάδα κάθε μήνα η καρδιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης «σταματά» να χτυπά στις Βρυξέλλες, για να συνεχίσει τη λειτουργία της στη μικρή μα ιστορική γαλλική πόλη του Στρασβούργου.
Εκεί, σύμφωνα με την καταστατική λειτουργία της Ε.Ε., συνεδριάζει η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου. Το πώς και γιατί ένας ολόκληρος κόσμος, γύρω στα 3.000 άτομα, αναγκάζονται με τα «μπαούλα» τους κάθε μήνα να μεταναστεύουν, είναι μια ολόκληρη ιστορία, που χάνεται στο βάθος της ίδρυσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις απαραίτητες ισορροπίες.
Στο Στρασβούργο βρεθήκαμε κι εμείς, μέλη δημοσιογραφικής αποστολής, καλεσμένοι από το γραφείο του Ευρωκοινοβουλίου στην Αθήνα και το διευθυντή του Λεωνίδα Αντωνακόπουλο.
Απευθείας πτήση τη Δευτέρα από την Αθήνα με την AEGΕAN και, μετά από 2,5 περίπου ώρες, προσγειωνόμαστε στο αεροδρόμιο του Στρασβούργου. Εύκολη η πρόσβαση στο σιδηροδρομικό σταθμό του αεροδρομίου και, μετά από αρκετή αναμονή, επιβίβαση στο τρένο για το Στρασβούργο, μια διαδρομή που διαρκεί γύρω στα 10 λεπτά.
Νεκρή πόλη μας θύμισε το Στρασβούργο και όλα σχεδόν τα καταστήματα κλειστά δευτεριάτικα.
Η απορία μας, τόσο για τη μεγάλη καθυστέρηση του τρένου όσο και για την κλειστή αγορά, λύθηκε αργότερα. Η Πεντηκοστή για τη Γαλλία είναι μεγάλη γιορτή και καθολική αργία.
Τα κλειστά καταστήματα μας στέρησαν τη μεσημεριανή βόλτα, αφού οι περισσότεροι εξ ημών δεν είχαν προνοήσει να κατεβάσουν από τις ντουλάπες τα χειμερινά ρούχα που ήταν απαραίτητα, αφού το έντονο ψύχος και η σιγανή βροχή δε σταμάτησαν καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής μας εκεί.
Η διαδικασία της διαπίστωσης, η έκδοση κάρτας ελευθέρας εισόδου στους χώρους του Ευρωκοινοβουλίου, διήρκεσε ελάχιστο χρόνο. Συγκέντρωση της ομάδας στη συνέχεια για ενημέρωση από τους ανθρώπους του γραφείου του Ευρωκοινοβουλίου της Αθήνας για το πρόγραμμα των επόμενων ημερών, αλλά και για τη λειτουργία του Ευρωκοινοβουλίου. «Άσκηση δημοκρατίας» τη χαρακτήρισε, δε, ο επικεφαλής του γραφείου, Λεωνίδας Αντωνακόπουλος.
Οι δύο επόμενες ημέρες ήταν πλήρεις, με συναντήσεις ευρωβουλευτών, καθώς και παρακολούθηση της Ολομέλειας.
Στις συναντήσεις βοήθησαν καθοριστικά οι Θόδωρος Γεωργιτσόπουλος και Αντώνης Κοσυβάκης, υπεύθυνοι Τύπου της ομάδας της Νέας Δημοκρατίας ο πρώτος και του ΠΑΣΟΚ ο δεύτερος.
Συνάντηση με την επικεφαλής των ευρωβουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, Μαριέτα Γιαννάκου, συνοδευόμενη από εκλεκτά εδέσματα και κρασί Αλσατίας και χαλαρή συζήτηση για τα εσωτερικά και εξωτερικά θέματα. Η κ. Γιαννάκου δεν έκρυψε την επιθυμία της να είναι και πάλι υποψήφια για τη νέα Ευρωβουλή.
Καφέ και συζήτηση με τη Ρόδη Κράτσα, που προτείνει τη δημιουργία Ακαδημίας Ελαιολάδου, και ανάλυση από τον Σπύρο Δανέλλη της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), που αυτή την εποχή «μαγειρεύεται».
Εντυπωσιακή η αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου, με τους κλητήρες ντυμένους με την επίσημη στολή τους να δίνουν κλίμα σοβαρότητας και τους δεκάδες διερμηνείς που αμέσως μεταφράζουν σ’ όλες τις γλώσσες των μελών κρατών. Είναι ωραία και επιβλητική πόλη το Στρασβούργο. Χτισμένο γύρω από κανάλια, παραποτάμους του Ρήνου, παραπέμπει τον επισκέπτη προς Βενετία μεριά.
Η πόλη δημιουργήθηκε από τους Ρωμαίους αρχικά ως στρατόπεδο το 12 π.Χ. Το 496 ο βασιλιάς των Φράγκων, Χλωδοβίκος Α΄, την προσάρτησε στο βασίλειό του. Το 1450 ο Γουτεμβέργιος τύπωσε εκεί το πρώτο βιβλίο του. Το 1681, το Στρασβούργο αποτελεί τμήμα της Γαλλίας του Λουδοβίκου του 14ου. Κατά το γαλλογερμανικό πόλεμο η πόλη πολιορκείται και το 1870 παραδίδεται στους Γερμανούς. Το 1918 γίνεται και πάλι γαλλική πόλη.
Το 1939 το Στρασβούργο εκκενώνεται και στις 18 Ιουνίου του 1940 καταλαμβάνεται από τα γερμανικά στρατεύματα, για να απελευθερωθεί το Νοέμβριο του 1944 από την 2η μεραρχία του στρατηγού Λεκλέφκ.
Το 1949 η πόλη επιλέγεται ως έδρα του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ στη Σύνοδο Κορυφής του Εδιμβούργου το 1992 επικυρώνεται ο καθορισμός της ως έδρας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Σήμερα ο πληθυσμός της ανέρχεται γύρω στις 300.000 και, εκτός από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εδρεύουν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Σύμβολο του Στρασβούργου ο Καθεδρικός Ναός, αλλά και το Ιστορικό Κέντρο, το ονομαζόμενο «Petite France» (Μικρή Γαλλία), που έχει χαρακτηρισθεί από την ΟΥΝΕΣΚΟ ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Στο Στρασβούργο λειτουργεί το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, καθώς και η Σχολή Δημόσιας Διοίκησης της Γαλλίας. Η πόλη διαθέτει, επίσης, αρκετά μουσεία.
Ο επισκέπτης εξυπηρετείται από ένα πυκνό δίκτυο τραμ και λεωφορείων, ενώ υπάρχουν παντού ποδηλατόδρομοι. Μπορεί, επίσης, να δει την πόλη μέσα από το κύριο κανάλι, με τα ειδικά σκάφη που αναχωρούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Στο Στρασβούργο ο επισκέπτης θα γευτεί την υπέροχη γαλλική κουζίνα και τα υπέροχα κρασιά της Αλσατίας.
Σπύρος Δανέλλης
«Κομβική πρόκληση για την ελληνική γεωργία τα ισχυρά συλλογικά σχήματα»
ΚΑΠ 2014- 2020: Από τους «αγρότες του καναπέ» στους «ενεργούς αγρότες»
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις μεταξύ Ευρωκοινοβουλίου, Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, που θα ισχύσει από το 2014 έως το 2020.
Για τις διαφορές απόψεων μεταξύ των τριών μερών, αλλά και για τη νέα φιλοσοφία της ΚΑΠ, μίλησε στο περιθώριο της τελευταίας ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, μέλος της Επιτροπής Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Σπύρος Δανέλλης.
Έχει μορφοποιηθεί η νέα Κοινή Αγροτική πολιτική (ΚΑΠ);
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη οι περίφημοι τρίλογοι. Οι συναντήσεις, δηλαδή, των τριών μερών, του Ευρωκοινοβουλίου, του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας και της Επιτροπής. Προσπαθούμε να γεφυρώσουμε τις διαφορετικές θέσεις που έχουμε μεταξύ μας, προκειμένου να καταλήξουμε σε κοινά αποδεκτές θέσεις με συμβιβαστικές τροπολογίες, για να ψηφισθεί σε μια από τις επόμενες Ολομέλειες το τελικό κείμενο.
Οι διαφορές μεταξύ των τριών μερών είναι μεγάλες;
Υπάρχει διαφορά αντιλήψεων σε βασικά θέματα. Θα ήθελα εδώ να σημειώσω ότι για πρώτη φορά το Ευρωκοινοβούλιο έχει αρμοδιότητα συναπόφασης, δεν εκφράζει άποψη, ευχές και παρατηρήσεις, αλλά συναποφασίζει. Αν εμείς αρνηθούμε να ψηφίσουμε το τελικό κείμενο, δε θα υπάρξει νέα ΚΑΠ. Η νέα ΚΑΠ θέλει μια πιο φιλοπεριβαλλοντική γεωργία, στηρίζει την βιοποικιλότητα ενώ ζητούμενο είναι πως θα βοηθηθεί ο αγρότης – παραγωγός ώστε να γίνει καλύτερος επιχειρηματίας.
Είναι εύκολο να κάνουμε τον παραγωγό επιχειρηματία;
Τον καθέναν από μόνο του όχι. Δεν είναι δυνατόν να απαιτούμε από ένα γεωργό, έναν κτηνοτρόφο, να είναι καλός στην παραγωγή των προϊόντων του, αλλά, παράλληλα, να είναι και επιχειρηματίας και διαφημιστής του προϊόντος του και καλός έμπορος. Δεν έχει αρκετό χρόνο, χρήμα, αλλά και γνώσεις για να τα κάνει όλα. Άρα, μονόδρομος για να πετύχει όλα αυτά είναι τα ισχυρά συλλογικά σχήματα, οι συνεταιρισμοί. Βέβαια, εμείς στην Ελλάδα κάναμε τους συνεταιρισμούς σαν τα κόμματά μας, ακολουθήσαμε την πελατειακή λογική, η οποία μας έφερε εδώ που μας έφερε. Όμως, η απαξίωση των συνεταιρισμών δε σημαίνει ότι απαξιώθηκε η ιερή αρχή του συνεταιρίζεσθαι. Η κομβική πρόκληση για την ελληνική γεωργία, ανεξαρτήτως περιοχής και προϊόντος, είναι να υπάρξουν ισχυρά συλλογικά σχήματα, τα οποία θα μπορούν να προωθήσουν τα προϊόντα μέχρι τον καταναλωτή, με τη συμμετοχή του ίδιου του παραγωγού στην προστιθέμενη αξία του προϊόντος, αλλιώς είναι καταδικασμένος να είναι μη βιώσιμος.
Οι επιδοτήσεις θα συνεχισθούν με τη νέα ΚΑΠ;
Στην αρχή που ξεκινήσαμε τις συζητήσεις υπήρξε ένα non paper από την Επιτροπή που έλεγε να τελειώνουμε με τις άμεσες ενισχύσεις. Αυτό θα ήταν θάνατος, κυρίως, για το Νότο. Αυτό δεν κατάφεραν, τελικά, να το περάσουν. Έτσι και πάλι οι άμεσες ενισχύσεις θα είναι η μερίδα του λέοντος και σ’ αυτήν την ΚΑΠ (2014-2020). Διαφοροποιείται το ποιος θα είναι αποδέκτης και δικαιούχος, όπως και ο τρόπος υπολογισμού και κατανομής των ενισχύσεων.
Ποιοι θα είναι δικαιούχοι και πώς θα κατανέμονται οι επιδοτήσεις;
Δικαιούχος άμεσων ενισχύσεων είναι ο ενεργός αγρότης. Όμως, τι είναι ενεργός αγρότης θα καθορισθεί από την κάθε χώρα – μέλος. Όσον αφορά στην κατανομή στους δικαιούχους, φεύγουμε από το ιστορικό μοντέλο, το οποίο συνέβαλε στη στρέβλωση και απείλησε τους νέους αγρότες. Στο μοντέλο που δημιούργησε «αγρότες του καναπέ», εκμαύλισε τους αγρότες με τα «πανωγραψίματα» ή, όπως πολύ πετυχημένα λέγεται στη Βόρειο Ελλάδα, «πολυώροφα χωράφια». Τώρα μπαίνουμε στο περιφερειακό μοντέλο, όπου θα υπάρχει τιμή βάσει ζώνης, που θα προσαυξάνεται με κάποια κριτήρια.
Σχετικά με τους μηχανισμούς ελέγχου υπάρχει κάτι νεότερο;
Εκτός των εθνικών, θα υπάρχουν και πρόσθετοι κοινοτικοί μηχανικοί έλεγχοι. Επιπρόσθετο εργαλείο που θα βοηθήσει τους ελέγχους είναι η διαφάνεια με τη δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο της επιδότησης που θα παίρνει ο κάθε δικαιούχος.
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για το ελληνικό ελαιόλαδο, παρ’ όλα αυτά εξακολουθούμε να το στέλνουμε χύμα σε Ιταλία και Ισπανία.
Το ελαιόλαδο που έπρεπε να είναι το εθνικό μας προϊόν είναι από τα πλέον παραμελημένα αγροτικά προϊόντα μας.
Για το ελαιόλαδο έχει γίνει ερήμην μας, χωρίς να μας κοστίσει ούτε 1 ευρώ η μία εργατοώρα, διεθνώς μοναδική διαφήμιση. Το γνωρίζουν στα πέρατα του κόσμου ως μοναδικό προϊόν διατροφικής αξίας. Όμως, δεν έχουμε αξιοποιήσει τα αποτελέσματα αυτής της τεράστιας διαφήμισης και εξακολουθούμε να το δίνουμε χύμα για να βελτιώνουν τις ποιότητές τους οι Ιταλοί και οι Ισπανοί. Από την άλλη μεριά, δεν μπορέσαμε να πείσουμε τους Έλληνες, καθώς από τη Στερεά Ελλάδα και πάνω καταναλώνονται σπορέλαια.
Δεν καταφέραμε να συνδέσουμε τον τουρισμό με την πρωτογενή παραγωγή.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι οι ξενοδόχοι μας και οι εστιάτορες δεν έχουν αντιληφθεί ότι είναι πολύ μικρή η διαφορά τιμής όταν χρησιμοποιούν ελαιόλαδο, και δεν έχουν κατανοήσει ότι θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν καλύτερες τιμές στα προϊόντα τους σε μια αγορά που πληρώνει παραπάνω για να γευτεί τη διαφορετική ποιότητα. Το ελαιόλαδο είναι το πιο χαρακτηριστικό προϊόν για το οποίο ο παραγωγός έχει μοναδικό συμφέρον να συμμετέχει σε ισχυρό συλλογικό σχήμα (ομάδα παραγωγών, συνεταιρισμός), ώστε, αντί να πουλά τζάμπα το λάδι του σε χύμα μορφή, να το «ακολουθεί» στην πιστοποίηση, τυποποίηση, προβολή και εμπορία, προκειμένου να μένει σε αυτόν η υπεραξία του προϊόντος του. Σε αντίθετη περίπτωση, με δυο έως δυόμισι ευρώ το κιλό θα είναι βιώσιμος.
Ρόδη Κράτσα
Να δημιουργηθεί Ακαδημία Λαδιού
Τη δημιουργία Ακαδημίας Λαδιού προτείνει η ευρωβουλευτής Ρόδη Κράτσα. Σε σύντομη συνάντηση που είχαμε στο περιθώριο της τελευταίας Ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο, η κ. Κράτσα μάς μίλησε για τις προσπάθειές της με στόχο την ανάδειξη των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας πριν από ένα χρόνο πραγματοποίησε στις Βρυξέλλες εκδήλωση με προϊόντα ΠΟΠ απ’ όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας, μια εκδήλωση που, όπως μας λέει η ίδια, άφησε εποχή.
«Το μεγάλο όπλο της χώρας μας είναι η γεωργική παραγωγή και ο τουρισμός, τώρα αν καταφέρουμε και συνδυάσουμε από τα δύο, τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά» σημειώνει. Όσον αφορά στο ελαιόλαδο, τονίζει ότι πρέπει να περάσει στα χέρια των Ελλήνων και να σταματήσει να εξάγεται χύμα. Τέλος, βάζει στο τραπέζι μια τολμηρή πρόταση: το ελαιόλαδο να μπει στην κατηγορία των πολυτελών προϊόντων. Στην ένστασή μας, μήπως έτσι χάσουμε τους καταναλωτές των λαϊκών τάξεων, η κ. Κράτσα μάς απαντά αφοπλιστικά: «Ξενοδοχεία υπάρχουν και λειτουργούν σ’ όλον τον κόσμο. Η Costa Navarino είναι πολυτελής, αυτό δε σημαίνει ότι δε λειτουργούν τ’ άλλα. Όπως παπούτσια φορούν όλοι, κάποιοι όμως προτιμούν τ’ ακριβά».
Βασικά σημεία στις τελικές διαπραγματεύσεις για την ΚΑΠ 2014-2020
Η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής έχει μπει στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξεύρεση συμβιβασμού. Έχοντας μόλις ένα μήνα μέχρι τη λήξη της Ιρλανδικής Προεδρίας, η οποία και στοχεύει στην επίτευξη συμφωνίας εντός της θητείας της, φαίνεται να υπάρχουν ακόμα αρκετά ακανθώδη θέματα για διαπραγμάτευση. Τα σημαντικότερα από αυτά συνδέονται με τις άμεσες ενισχύσεις και αφορούν στα εξής:
1. Τον ορισμό του ενεργού αγρότη: Το Συμβούλιο έχει πιο χαλαρή στάση στο θέμα των αποκλεισμών από τις άμεσες ενισχύσεις και ζητά να δοθεί ευελιξία στα κράτη μέλη (ΚΜ), ώστε αυτά να αποφασίζουν με δικά τους κριτήρια ποιος θεωρείται ενεργός αγρότης για να δικαιούται ενισχύσεις και ποιος όχι. Το Ευρωκοινοβούλιο (ΕΚ), αντίθετα, επιμένει σε δεσμευτικό για όλα τα ΚΜ κατάλογο ελάχιστων κριτηρίων, σύμφωνα με τον οποίο να αποκλείονται κατηγορίες που δεν είναι συμβατές με τον ορισμό του ενεργού αγρότη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ε.Επ.) είχε στην αρχική της πρόταση περιλάβει μία σύντομη αρνητική λίστα, δεσμευτική για όλα τα κράτη μέλη και έθετε στην ευχέρεια των ΚΜ να εμπλουτίσουν τον κατάλογο των κριτηρίων.
2. Αυξημένη (άμεση) ενίσχυση για τους νέους αγρότες: Η πρόταση της Ε.Επ. προέβλεπε τα ΚΜ να διαθέτουν υποχρεωτικά από τον εθνικό τους φάκελο ποσοστό μέχρι 2% για την επιπρόσθετη ενίσχυση των νέων αγροτών (κάτω των 40 ετών), επί πέντε έτη από την εγκατάστασή τους, από τους πόρους του πρώτου πυλώνα, που διατίθενται για τις άμεσες ενισχύσεις. Το ΕΚ επιθυμεί υποχρεωτική για τα ΚΜ ενίσχυση ίση με 2%, ενώ το Συμβούλιο θέλει το μέτρο προαιρετικό για τα ΚΜ.
3. Καθεστώς άμεσων ενισχύσεων για τους μικρούς αγρότες: Η Ε.Επ. πρότεινε ως υποχρεωτικό για τα ΚΜ και προαιρετικό για τους μικρούς αγρότες ένα ειδικό καθεστώς, που εξασφάλιζε στους μικρούς παραγωγούς εφάπαξ ετήσιες πληρωμές, σε ύψος που θα καθοριζόταν από τα ΚΜ, αλλά που δε θα μπορούσε να υπερβεί το 10% του εθνικού φακέλου για όλο το μέτρο. Το μέτρο αποσκοπούσε στην απλοποίηση της εφαρμογής της ΚΓΠ για τους μικρούς αγρότες. Όσοι επέλεγαν να υπαχθούν σε αυτό το καθεστώς, θα συμφωνούσαν να εισπράττουν τις άμεσες ενισχύσεις που αφορούν μόνο αυτό το καθεστώς (από τις άμεσες) και σε αντιστάθμισμα θα εξαιρούνταν από τις υποχρεώσεις του πρασινίσματος και από το σύστημα ελέγχων. Υπάρχει μεγάλη διαφωνία μεταξύ ΕΚ, που θέλει υποχρεωτικό για τα ΚΜ το μέτρο και του Συμβουλίου, που το θέλει προαιρετικό.
4. Εσωτερική σύγκλιση: Η Ε.Επ. έχει προτείνει την επίτευξη ενιαίας εθνικής ή, έστω, περιφερειακής σύγκλισης στις άμεσες βασικές ενισχύσεις μέχρι το 2019. Στο Συμβούλιο άλλα ΚΜ επιθυμούν ταχύτερη και άλλα πιο αργή σύγκλιση. Το ΕΚ έχει ενδιάμεση θέση μεταξύ των ακραίων θέσεων των ΚΜ στο Συμβούλιο ως προς την ταχύτητα επίτευξης σύγκλισης. Το θέμα είναι σημαντικό, ιδιαίτερα για τα ΚΜ που εφαρμόζουν το ιστορικό μοντέλο της ΚΓΠ, δεδομένου ότι η ταχεία σύγκλιση θα συνοδεύεται με ραγδαίες ανακατανομές των άμεσων ενισχύσεων.
5. Συνδεδεμένες ενισχύσεις: Και τα τρία θεσμικά όργανα θέλουν το μέτρο να είναι προαιρετικό για τα ΚΜ. Διαφορές παρατηρούνται, όμως, στα ποσοστά επί του εθνικού φακέλου που επιδιώκονται για τη χρηματοδότηση του μέτρου. Η Ε.Επ. είχε προτείνει 5% -10%, το ΕΚ προτείνει 15% και ένα επιπρόσθετο 3% προκειμένου για πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, ενώ το Συμβούλιο επιζητεί ένα 7%-12%. Το θέμα είναι από αυτά με τις μεγαλύτερες αποκλίσεις θέσεων.
6. Ανώτατο όριο στις πληρωμές: Η Ε.Επ. είχε προτείνει προοδευτική οροφή στις εκμεταλλεύσεις άνω των 100.000 ευρώ, με τα ποσά που εξοικονομούνται να παραμένουν εντός του συγκεκριμένου ΚΜ. Το θέμα είναι από τα πλέον ακανθώδη στις διαπραγματεύσεις, με το ΕΚ να ζητά προοδευτική μείωση από 150.000 ευρώ και υποχρεωτικό όριο στα 300.000 ευρώ, ενώ το Συμβούλιο θέτει το θέμα της επιβολής ανώτατων ορίων για ενισχύσεις άνω των 150.000 ευρώ στη διακριτική ευχέρεια των ΚΜ.
7. Μεταφορά πόρων μεταξύ των 2 πυλώνων: Η διαφωνία εντοπίζεται στη μεταφορά πόρων από τον πρώτο πυλώνα στο δεύτερο και στο ποσοστό μεταφοράς.
8. Πρασίνισμα: Πρόκειται για το πιο σημαντικό θέμα της τρέχουσας μεταρρύθμισης, μαζί με αυτό της σύγκλισης. Η Ε.Επ. έχει τις πλέον περιβαλλοντικά φιλικές προτάσεις και το Συμβούλιο τη λιγότερο «πράσινη» θέση. Το Συμβούλιο ζητά μεγαλύτερη ευελιξία στα ΚΜ για την επιλογή μέτρων που θα ικανοποιούν τους όρους για την καταβολή των πράσινων πληρωμών, που είναι υποχρεωτικές και ανέρχονται στο 30% του εθνικού φακέλου κάθε ΚΜ. Επανεισάγει την ισοδυναμία των επιπρόσθετων μέτρων με τα τρία αρχικά μέτρα της Ε.Επ., δηλαδή τη διαφοροποίηση των καλλιεργειών, τη διατήρηση των μόνιμων βοσκοτόπων και τη δημιουργία περιοχών οικολογικής εστίασης στο 7% των συνολικών εκτάσεων της γεωργικής εκμετάλλευσης. Το ΕΚ έχει απορρίψει τα ισοδύναμα μέτρα.