14 Σεπτεμβρίου, 2024
Κ. Γεωργούλη 27, Καλαμάτα 24100, Μεσσηνία
Τεύχος 327 Επιχειρείν Άρθρα

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Η πόρτα της ελπίδας άνοιξε

Την Τετάρτη 19 Ιουνίου στο Yoleni’s Greek Gastronomy Center έγινε η πρώτη δημόσια παρουσίαση του project Gastronomy & Wine Tourism, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Γαστρονομικές Κοινότητες της χώρας, με πρώτη και καλύτερη τη Γαστρονομική Κοινότητα της Καλαμάτας.

Ο Γιώργος Πίττας, επτά μήνες μετά την παρουσίαση του βιβλίου του “Γαστρονομικές κοινότητες-γαστρονομικοί προορισμοί – εγχειρίδιο δράσης”, στο ίδιο πάντα φιλόξενο χώρο του Yoleni’s, έρχεται στην πράξη να μας αποδείξει ότι κάποιες σκέψεις, αν συναντήσουν πρόσφορο έδαφος, μπορεί να υλοποιηθούν.

Εισάγοντας στο βιβλίο του τον όρο «Γαστρονομικές Κοινότητες», o Γιώργος Πίττας μιλούσε για την ανάγκη οι νέοι επαγγελματίες κάθε τόπου που δραστηριοποιούνται γύρω από τη γαστρονομία (παραγωγή, εστίαση, φιλοξενία) να συνεργαστούν και να κινητοποιήσουν τις κοινωνίες τους, προκειμένου να αξιοποιήσουν το σύνολο των γαστρονομικών πόρων του τόπου τους και να τους μετατρέψουν σε συντελεστές ανάπτυξης.

Επτά μήνες μετά, το βιβλίο ταξίδεψε σε 8 πόλεις στην Ελλάδα, βραβεύτηκε με το Golden Prize στα Τοurism Award’s στην κατηγορία «Συγγραφικό έργο για τον τουρισμό», ενώ από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα το πρόγραμμα «Γαστρονομικές Κοινότητες – Gastronomy & Wine Tourism» ξεκίνησε να υλοποιείται σε 4 περιοχές (Καλαμάτα, Νάουσα, Κερκίνη, Ζαγόρι) και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της Γαστρονομικής Κοινότητας Καλαμάτας είναι γεγονός.

Στον Υoleni’s Greek Gastronomy Center πλήθος φίλων της γαστρονομίας και της Καλαμάτας ήρθαν να παρακολουθήσουν την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της Γαστρονομικής Κοινότητας της Καλαμάτας και να διαπιστώσουν τι μπορούν να δημιουργήσουν οι συνεργασίες και οι συλλογικοί στόχοι.

Ξεκινώντας την τελετή των εγκαινίων στην αίθουσα, η συντονίστρια του πάνελ, δημοσιογράφος και σύζυγος του Γιώργου Πίττα, Μπήλιω Τσουκαλά, δημιούργησε το κατάλληλο κλίμα, λέγοντας μια μικρή ιστορία: «Τέτοια εποχή βρισκόμασταν στην Πάρο, έπειτα από ένα δροσιστικό μπάνιο, και γύρω από ένα μπουκαλάκι ούζο με μεζέδες, ο Πίττας μου είπε: -Έχω μια ιδέα… Ωχ πάλι θα τρέχουμε, είπα από μέσα μου –Πρέπει να γράψω τις ιδέες μου, για τις Γαστρονομικές Κοινότητες σε βιβλίο, που θα  ’ναι εγχειρίδιο δράσης, και αμέσως μετά να τις υλοποιήσω… αλλιώς δε θα φτουρήσουν.

Το θέμα δεν είναι το ότι κάποιοι τρέξαν για να εκδοθεί το βιβλίο, αλλά γιατί με τις ιδέες του τώρα, ο Γιώργος έμπλεξε και παρέσυρε κόσμο και κοσμάκη, όλους αυτούς που βρίσκονται εδώ γύρω μας… Αυτός είναι ο Πίττας, οι ιδέες του πάντα είναι απλές, αλλά και τόσο δύσκολες να εφαρμοστούν, γιατί έρχονται σε σύγκρουση με νοοτροπίες χρόνων. Είναι και μέσα στην καρδιά των νέων αναγκαιοτήτων… κάποιες φορές του βγάζω το καπέλο, αρκεί, να μην κατεβάζει ιδέες καλοκαιριάτικα».

Ο Γιώργος Πίττας ανέλυσε το πρόγραμμα Gastronomy & Wine Tourism του προγράμματος και παρουσίασε τις φάσεις ανάπτυξής του και τα βήματά του:

1η φάση: Σύσταση της Γαστρονομικής Κοινότητας κάθε προορισμού με βάση τις αξίες του Μανιφέστου.

2η φάση: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Γαστρονομικών Κοινοτήτων.

3η φάση: Καταγραφή του γαστρονομικού πλούτου κάθε περιοχής.

4η φάση: Δημιουργία ψηφιακού οδηγού των πρωταγωνιστών κάθε Γαστρονομικού Προορισμού κάτω από το brand name Gastronomy and Wine Tourism.

5η φάση: Δημιουργία έντυπου οδηγού του Γαστρονομικού Προορισμού κάθε περιοχής.

6η φάση: Παρουσίαση του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού στην ολότητά του (προϊόντα, γευσιγνωσίες, ανάδειξη γαστρονομικών πόρων) στην Αθήνα, στο χώρο του Yoleni’s Greek Gastronomy Center.

7η φάση: Αντίστοιχη παρουσίαση του Γαστρονομικού Προορισμού στην ολότητά του στον τόπο του, ώστε να το έργο να γίνει γνωστό στην τοπική κοινωνία.

8η φάση: Άνοιγμα του Γαστρονομικού Προορισμού σε tour operators, σε δημοσιογράφους, οργάνωση fam trips, press trips κ.λπ. Συμμετοχή σε εθνικές και διεθνείς εκθέσεις οινογαστρονομικού τουρισμού.

O Γιώργος Πίττας περιέγραψε στη συνέχεια τις συνθήκες και τις αντικειμενικές προϋποθέσεις, μέσω των οποίων μπορεί ένας τόπος να εξελιχθεί σε γαστρονομικό προορισμό:

Να έχει ένα τουριστικό ενδιαφέρον (πραγματικό ή δυνητικό) που να προέρχεται από τις φυσικές ομορφιές του τόπου, τα ιστορικά μνημεία του και την πολιτιστική του παράδοση και, τέλος, να έχει ικανοποιητικές υποδομές πρόσβασης.

Να έχει ένα γαστρονομικό ενδιαφέρον, που να διαφοροποιεί την περιοχή και να προσδιορίζει τη γαστρονομική ταυτότητά της.

Να υπάρχουν επαγγελματίες σε όλα τα επίπεδα της γαστρονομίας (παραγωγοί, μεταποιητές, εστίαση, φιλοξενία) που να κινούνται σε επίπεδα ποιότητας, αλλά και μιας συνεργατικής ωριμότητας, να έχουν συνειδητοποιήσει δηλαδή σε κάποιον βαθμό την αναγκαιότητα των συνεργασιών, προκειμένου να αναδείξουν συνολικά τη γαστρονομία του τόπου τους.

Η Καλαμάτα και η Μεσσηνία τα έχουν όλα αυτά σε μεγάλο βαθμό.

Από πλευράς τουριστικού ενδιαφέροντος η Καλαμάτα, με τις μοναδικές ομορφιές της, είναι από τους πλέον αναπτυσσόμενους προορισμούς της χώρας, με διεθνές αεροδρόμιο και την απόστασή της από την Αθήνα να έχει περιοριστεί στις δυο ώρες.

Από πλευράς γαστρονομικού ενδιαφέροντος η Μεσσηνία θεωρείται η γη της Επαγγελίας, αφού σ’ αυτόν τον τόπο παράγονται τα πάντα. Από το παγκοσμίως γνωστό λάδι της και τις ελιές Καλαμών μέχρι τα σύκα, τη σταφίδα, τα εσπεριδοειδή, σταφύλια επιτραπέζια, αλλά και για κρασιά, κηπευτικά, καρπούζια, φραγκόσυκα, αραχίδες, αρωματικά φυτά, βότανα του Ταϋγέτου, άγρια χόρτα και, τέλος, κτηνοτροφικά, αλλαντικά, με τα περίφημα λουκάνικα με πορτοκάλι ή με τα παστά και τυροκομικά προϊόντα, όπως η σφέλα και το ταλαγάνι.

«Καλλίκαρπη» την αποκάλεσε ο Ευριπίδης πριν από 25 αιώνες, ενώ ο Χαρίλαος Τρικούπης, ο μεγαλύτερος Έλληνας πολιτικός του 19ου αιώνα, είχε πει κάποτε για τη μεσσηνιακή γη το ιστορικό: «και ομπρέλες να φυτέψεις, θα καρποφορήσουν». Η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά τα προϊόντα μόνο τα τελευταία χρόνια -με πρωτοπόρες νεοφυείς επιχειρήσεις- βρίσκουν τη θέση που τους αξίζει στις ελληνικές και ξένες αγορές και πωλούνται ως τελικό προϊόν και όχι ως πρώτη ύλη (βεβαίως έχει να διανυθεί ακόμη δρόμος πολύς!).

Καθοριστικό σημείο για τη δημιουργία της Γαστρονομικής Κοινότητας Καλαμάτας ήταν η ύπαρξη μιας δραστήριας ομάδας 25 επαγγελματιών της γαστρονομίας, που αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή το εγχείρημα και 5 μήνες δουλέψαμε μαζί για να βρούμε τον αρμονικό βηματισμό μας, για να παράξουμε μαζί ένα συλλογικό έργο.

Εφαρμογή του project – Διάρθρωση

Γαστρονομικές Κοινότητες είναι η ονομασία του συνεργατικού θεσμού.

Η Γαστρονομική Κοινότητα Καλαμάτας είναι η εφαρμογή του θεσμού στην Καλαμάτα.

Gastronomy & Wine Tourism είναι το brand name, με το οποίο οι Γαστρονομικές Κοινότητες εμφανίζονται στην Αγορά.

Gastronomy & Wine Tourism – Kalamata είναι το brand name της Καλαμάτας.

Greek Gastronomy Guide είναι ο φορέας που διοργανώνει και υλοποιεί το project, ενώ είναι και o ψηφιακός τόπος όπου παρουσιάζεται το περιεχόμενο κάθε γαστρονομικού προορισμού.

Το Μανιφέστο Γαστρονομικών Κοινοτήτων διατυπώνει τη φιλοσοφία και τις αξίες των μελών του προγράμματος Gastronomy & Wine Tourism.

Το Yolenis Greek Gastronomy Center είναι στρατηγικός εταίρος του προγράμματος, αποτελεί το χώρο που υποδέχεται τις Γαστρονομικές Κοινότητες στην Αθήνα, τις παρουσιάζει στους δημοσιογράφους και στο αθηναϊκό κοινό και διακινεί προϊόντα τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι σημαντικές οργανώσεις, οι επιτυχημένες εταιρείες, τα επιτυχημένα brands, οι επιτυχημένες ιδέες έχουν στα θεμέλιά τους μια φιλοσοφία που συνδέεται με συγκεκριμένες αξίες, συγκεκριμένα οφέλη και η οποία εκφράζεται μέσα από μία ιστορία την οποία ο κόσμος πιστεύει και γίνεται ένα μ’ αυτήν. Η ιστορία των Γαστρονομικών Κοινοτήτων είναι το Μανιφέστο τους. Εδώ βρίσκουν την απάντησή τους όλα (και ενδεχομένως να προκαλούνται αντίστοιχα ερωτήματα):

Αγαπάμε το καλό φαγητό και το ποιοτικό κρασί, όπως και τις ιστορίες γύρω απ’ αυτά και τους ανθρώπους που τα δημιουργούν. Το πάθος μας για τη γαστρονομία έγινε η δουλειά μας.

Σεβόμαστε τις αξίες και τα αγαθά του γαστρονομικού πλούτου του τόπου μας. Στηρίζουμε τα τοπικά προϊόντα και την τοπική μας κουζίνα, αναπόσπαστα κομμάτια του διατροφικού μας πολιτισμού.

Θεωρούμε ότι η αλυσίδα με τους κρίκους Τόπος-Τοπίο-Καλλιέργειες-Μεταποίηση-Γαστρονομία-Πολιτισμός-Τουρισμός αποτελεί μια συνολική πρόταση για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, της οικονομικής ανάπτυξης κάθε τόπου, αλλά και τη συγκρότηση της πολιτιστικής και τουριστικής του ταυτότητας.

Υποστηρίζουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί γαστρονομικά ένας τόπος είναι να κινητοποιηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Γι’ αυτό δημιουργούμε τις Γαστρονομικές Κοινότητες, με συμμετοχή των επαγγελματιών που επιθυμούν να συνεργαστούν με κοινούς στόχους.

Οργανώνουμε ένα σύστημα αξιών και πρακτικών που βασίζεται σε 4 έννοιες: Εντοπιότητα, Ποιότητα, Συνεργατικότητα, Αυτοδέσμευση και δεσμευόμαστε να το τηρήσουμε.

Ακολουθούμε ορθές πρακτικές και διαδικασίες ποιότητας στις αγροτικές καλλιέργειες, στην αλιεία, στους χώρους παραγωγής και στις κουζίνες μας.

Πιστεύουμε στην εξωστρέφεια. Μαθαίνουμε από τις ελληνικές και διεθνείς πρακτικές συνεργασιών. Αντλούμε γνώση από τα καλύτερα παραδείγματα γαστρονομικού τουρισμού παγκοσμίως.

Συνεργαζόμαστε σφυρηλατώντας μεταξύ μας σχέσεις εμπιστοσύνης, αλληλοϋποστήριξης και αλληλεγγύης, συμβάλλοντας όλοι μαζί στην ανάδειξη του τόπου μας σε γαστρονομικό προορισμό.

Γινόμαστε οι καλύτεροι πρεσβευτές, όχι μόνο του εαυτού μας και της επιχείρησής μας, αλλά και του γαστρονομικού προορισμού που εκπροσωπούμε. Στόχος μας είναι οι επισκέπτες του τόπου μας να γνωρίσουν το διατροφικό μας πολιτισμό και να αποκομίσουν έντονες γαστρονομικές εμπειρίες.

Διαχέουμε τις δράσεις μας στην κοινωνία, ώστε να γίνει σύμμαχος και κοινωνός της δραστηριότητάς μας.

Συντασσόμαστε στο πρόγραμμα Gastronomy & Wine Tourism, μαζί με άλλες Γαστρονομικές Κοινότητες της χώρας μας, για να αναδείξουμε διεθνώς την Ελλάδα σε ένα σημαντικό Γαστρονομικό Προορισμό.

Θυμόμαστε ότι η ποιότητα της ζωής μας είναι συνυφασμένη με την ποιότητα της διατροφής μας, αλλά και την ποιότητα των σχέσεών μας, που φυσικά ενισχύονται γύρω από ένα τραπέζι. Ας κάνουμε την Ελλάδα ένα μεγάλο τραπέζι γνώσης, συνεργασίας και χαράς!

Oι ομιλητές του panel

Ο κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας fedHATTA (Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας), χαιρέτισε την εκδήλωση και θεώρησε πως η οργάνωση της γαστρονομίας σε τοπικό επίπεδο, με δημιουργία υλικού (content) γαστρονομικού περιεχομένου, είναι το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού και υποσχέθηκε ότι το διαθέσιμο υλικό της Καλαμάτας θα το εντάξει στην ιστοσελίδα του, που είναι επισκέψιμη από Έλληνες και Αλλοδαπούς Τουριστικούς Πράκτορες.

Ακολούθως μίλησε ο κ. Άγγελος Φιλιππίδης από την Yoleni’s, που δήλωσε ότι η εταιρεία του έχει μια μεγάλη αγκαλιά και θα στηρίξει με όλες τις δυνάμεις του, τους μικρούς παραγωγούς, αλλά και το ίδιο το project.

Οι κ.κ Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου και Νίκος Μαλαπέτσας – οι τοπικοί χορηγοί του project- παρακολούθησαν από την αρχή τις συμμετοχικές διαδικασίες και διατύπωσαν την ευχάριστη έκπληξή τους για την πετυχημένη έκβαση της δράσης.

Εκ μέρους των εθνικών χορηγών μίλησε η κα Ελευθερία Καλφοπούλου ( Ισίδωρος Αρβανίτης Ούζο Πλωμάρι) και ο κ. Τζώρτζης Κανακάρης ( ζυθοποιία ΕΖΑ), οι οποίοι εξέφρασαν την περηφάνιά τους που συμμετέχουν και υποστηρίζουν μια τόσο ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή δράση.

Απολογισμός της Γαστρονομικής Κοινότητας Καλαμάτας

Στην Καλαμάτα η ομάδα των 25 μελών της Γαστρονομικής Κοινότητας, σε διάστημα 5 μηνών παρακολούθησε 5 συναντήσεις τετράωρης τουλάχιστον διαρκείας. Μεταξύ των συναντήσεων αυτών υπήρχαν και άλλες ενδιάμεσες μεταξύ μικρών ομάδων για επι μέρους θέματα, ενώ πολλές επικοινωνίες γίνονταν σε μια κλειστή ομάδα στο Facebook.

Τα μέλη των παραγωγών που συμμετέχουν στην ομάδα είναι: One & Olive, Αναγνωστόπουλος Δημήτρης (ελαιόλαδο) – ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ ΔΕΡΕΣΚΟΥ ΑΕ, Δερέσκος Θεόδωρος (οίνος) – Κ. ΔΙΑΚΟΥΜΗΣ ΕΕ, Διακουμή Παρασκευή (τυριά-ελαιόλαδο) Μεσσηνιακή Παράδοση, Δουβόγιαννη Μαρία (μαρμελάδες-γλυκά) – Alpha to Omega IKE, Κουβάτσου Ματούλα (ελαιόλαδο) – ΑΦΟΙ ΛΑΜΠΟΥ ΑΕ, Λάμπου Γιούλα (παστέλι) – ΝΕΣΤΩΡ ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΑΕ, Λαφαζάνη Αθηνά (οίνος) – ΜOYTEBEΛΗΣ ΙΩΑΝ. ΗΛΙΑΣ, (αλλαντικά) – Greenland, Ξηρογιάννη Ιουλία (ελαιόλαδ0 -ελιές) – ΟΙΝΟΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ ΑΕ, Ξυγκώρος Βαγγέλης (οίνος) – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Χ.Κ. ΑΒΕΤ, Παπαδημητρίου Κων/νος (βαλσαμικό-μουστάρδα), LIA’ Cultivators, Στριμπάκου Χριστίνα (ελαιόλαδο) Μam Ellada Μποζαντζή Έλενα (μαρμελάδες)

Ταβέρνα Αλοίμονου, Αλοίμονου Ιωάννα, ΤΑ ΡΟΛΛΑ, Αθανασοπούλου Συλβή, Στο ΚΥΜΑ , Ζαγάκος Ανδρέας, ΚΑΡΔΑΜΟ Κομπογιαννίτης Παναγιώτης, ΒΕΡΣΑΛΛΙΕΣ Κούμανης Γιάννης, ΘΙΑΣΟΣ Πιέρρος Κων/νος, ΛΙΟΠΙΤΑ Τσώνης Πέτρος, ΟΙΝΟΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟΝ Χρυσομάλλης Παναγιώτης, Yama’s – Elite Ressort, Μαλαπέτσας Νίκος, Ευμάρεια, Γκόζιας Ιωάννης, Τροφοπωλείο 51, Κουτέλας Γεώργιος, Γαστροναύτης, Παπανικολόπουλος Παναγιώτης, Παπαδάτος Διονύσης, Ίδρυμα Κωνσταντακόπουλου.

Στο τέλος των ομιλητών του panel ήρθε η ώρα των μελών της Γαστρονομικής Κοινότητας, που ήταν και η πιο συγκινητική και δυνατή στιγμή της συνάντησης. Απλά, κοφτά και χωρίς πολλά φτιασίδια και οι 20 ομιλητές (κάποια μέλη δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν στην Αθήνα) μίλησαν με τα καλύτερα λόγια για αυτήν την εμπειρία. «Ξεπερνάμε τις αντιθέσεις μας, συνεργαζόμαστε, ξεκινάμε την αλλαγή από εμάς, αλλάζουμε νοοτροπία. Κτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης. Νοιαζόμαστε, δεν κάνουμε δεύτερες σκέψεις, θέλουμε να βλεπόμαστε και να σχεδιάζουμε το μέλλον».

Ενδεικτική ήταν δήλωση του Παναγιώτη Χρυσομάλλη από το Οινοπαντοπωλείο: «Mε τον Ανδρέα Ζαγάκο είμαστε φίλοι από παιδιά, πάνε 35 χρόνια. Συναντιόμασταν, μιλάγαμε γενικά. Πότε, όμως, δεν είχαμε κάτσει γύρω από ένα τραπέζι να μιλήσουμε για τις δουλειές μας, για το μέλλον του κλάδου μας. Αυτό έγινε τώρα και μας έδωσε μεγάλη χαρά».

Και έβλεπες στα πρόσωπα όλων τη χαρά, γιατί ό,τι έγινε δεν έγινε τυχαία, είχε κόπο, επιμονή και δεν ήταν παρά μόνο η αρχή, το πρώτο βήμα. Έχει αλλάξει όμως η διάθεση και είχε ανοίξει η πόρτα της αισιοδοξίας.

H Γαστρονομική Κοινότητα Καλαμάτας στο Υοlenis Gastronomy Center από 19/5 έως 3/7/2019

Εστιατόριο Υolenis

Για την παρουσίαση των φαγητών, ομάδα των εστιατόρων και των μαγείρων της Καλαμάτας προετοίμασαν με ιδιαίτερη προσοχή το μενού της Αθήνας, το οποίο μάλιστα παρασκεύασαν για τη μέρα της εκδήλωσης. Παράλληλα, εκπαίδευσαν και το team του Yoleni’s για να το εντάξει στο μενού του εστιατορίου για τις 15 ημέρες που θα διαρκέσει η παρουσίαση της Γαστρονομικής Κοινότητας.

Εκτός της κλασικής τραγανιστής απέξω και τρυφερότατης ένδον γουρουνοπούλας, το κεντρικό μενού περιλαμβάνει: Μπακαλιάρο τσιλαδιά, Γουρουνόπουλο με πατάτες φούρνου, Μακαρονάδα Τσουχτή Μάνης, Καγιανά με κατσικίσια φέτα και παστό, σαλάτα με φασόλια μπαρμπούνια, ντομάτα και άρμη, Κοτόπουλο παναρισμένο με λαλάγγι, βλήτα και σως γιαουρτιού.

Τα προϊόντα

Στο περίπτερο της Καλαμάτας είδαμε τα προϊόντα των είκοσι παραγωγών και γνωρίσαμε τους πρεσβευτές της καλαματιανής Γαστρονομίας. Τυροκομικά, μαρμελάδες, τσάτνεϋ, γλυκά κουταλιού, βαλσάμικο, εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα, πετιμέζια, ελιές, βότανα Ταϋγέτου, παστέλια, κρασιά, αποστάγματα, ζυμαρικά κ.λπ. κ.λπ. Παράλληλα, δόθηκε η ευκαιρία στους επισκέπτες να γνωρίσουν είτε σε φυσική παρουσία είτε μέσα από τις φωτογραφίες που προβάλλονται, τα τοπία και τους ανθρώπους της Μεσσηνίας.

Για 15 ημέρες τα προϊόντα θα βρίσκονται στο Yoleni’s και σε προγραμματισμένες ώρες θα γίνονται σχετικές γευσιγνωσίες.

Επίλογος

Η Καλαμάτα είναι ο πρώτος προορισμός της χώρας που έχει έναν έντυπο γαστρονομικό οδηγό, ευρείας κατανάλωσης, οδηγό που «χτίστηκε» σε συνεργασία με τους επαγγελματίες του τόπου, αυτούς που κατέχουν. Ταυτόχρονα, ένας ψηφιακός οδηγός, το greekgastronomyguide.gr/kalamata-messinia, υποστηρίζει τους τριάντα πέντε μικρούς γαστρονομικούς προορισμούς της περιοχής.

Αυτά για αρχή. Αρκετά για να δώσουν πρωτόγνωρη χαρά σε όσους την ένιωσαν.

Το Gastronomy & Wine Tourism, ενώ νοιάζεται για το τοπικό, προσπαθεί παράλληλα να δημιουργήσει δίκτυα τοπικότητας, γαστρονομικές κοινότητες, με κοινές δομές για να κτισθεί ένα ενιαίο εθνικό σύστημα.

Αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Καλαμάτα, αύριο στη Νάουσα, μεθαύριο στα Ζαγοροχώρια και όπου αλλού, είναι τα πρώτα βήματα για την συνειδητοποίηση του γαστρονομικού πλούτου κάθε περιοχής, αλλά ταυτόχρονα και της συνειδητοποίησης του πλούτου της συνεργασίας. Προφανώς θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να αλλάξουν λογικές και νοοτροπίες, να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν πράγματα.

Η πόρτα της ελπίδας, όμως, άνοιξε!

ΠΗΓΗ: greekgastronomyguide.gr

Leave feedback about this

  • Quality
  • Price
  • Service

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image
Choose Video