11 Σεπτεμβρίου, 2024
Κ. Γεωργούλη 27, Καλαμάτα 24100, Μεσσηνία
Τεύχος 342 Πρόσωπα Άρθρα

ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΝΟΜΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Γιάννης Κάντζας:
Το “ευχαριστώ” των επιβατών
μάς δίνει δύναμη να συνεχίζουμε

[της Χριστίνας Ελευθεράκη]

Υπεραστικό ΚΤΕΛ Νομού Μεσσηνίας: έδρα Αρτέμιδος 7, Καλαμάτα, 145 μέτοχοι, 94 λεωφορεία ιδιοκτητών, 12 του νομικού προσώπου (κυρίως μίνι μπας για κοντινά δρομολόγια) και τρία τουριστικά πούλμαν, στο πλαίσιο της θυγατρικής Kalamata Travel. Αυτή είναι πολύ σύντομα μια βασική «ταυτότητα» του Κοινού Ταμείου Εισπράξεων Λεωφορείων Μεσσηνίας. Το Flash της Μεσσηνίας συνάντησε πριν από λίγες μέρες στο γραφείο του τον πρόεδρο Γιάννη Κάντζα για να μάθει περισσότερα για το φορέα που αναλαμβάνει τις δημόσιες υπεραστικές μας μετακινήσεις και μεταφορές δεμάτων. Ο Γιάννης είναι ένα νεαρό παιδί, που ακολούθησε μια ισχυρή οικογενειακή παράδοση, καθώς την ίδια θέση κατείχε ο πατέρας του, Διαμαντής, για σειρά ετών, είναι 3η γενιά στα λεωφορεία και ο ίδιος έκανε το πρώτο του δρομολόγιο σε ηλικία 21 ετών, χωρίς όμως να ακολουθήσει καριέρα οδηγού, παρά μόνο αποσπασματικά, καθώς ήταν κυρίως στα εκδοτήρια. Ο νεότερος Κάντζας ανέλαβε το δύσκολο πόστο του προέδρου των μετόχων το 2019, «πέφτοντας» σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, αυτή της πανδημίας, που περιλάμβανε απαγορεύσεις και αυστηρά μέτρα στις μετακινήσεις, στις αποστάσεις, με περιορισμούς στην πληρότητα των θέσεων. Όπως μας μεταφέρει, φέτος είναι η πρώτη σεζόν που φαίνεται να υπάρχει ανάκαμψη μετά την εποχή του covid, όμως μια καινούργια κρίση οικονομικής ακρίβειας είναι σε εξέλιξη, πλήττοντας έντονα και το συγκεκριμένο κλάδο. Ωστόσο, παρά τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης και τώρα τις μεγάλες επιβαρύνσεις από τα ακριβά καύσιμα και τις πολυδάπανες μηχανικές επισκευές, στο ΚΤΕΛ οι τιμές διατηρήθηκαν σταθερές σε επίπεδα προ-πανδημίας, με πολύ μικρές μόνο αυξήσεις τον τελευταίο καιρό.

Το Καλαμάτα-Αθήνα…όλα τα λεφτά

Το ισχυρό χαρτί του υπεραστικού ΚΤΕΛ Ν. Μεσσηνίας είναι η σύνδεση με την Αθήνα κι από αυτά τα δρομολόγια, και συμπληρωματικά από τις αρκετά εύρωστες 4 κεντρικές αρτηρίες του νομού, Τριφυλία, Κορώνη, Πυλία και Μάνη, προέρχονται τα περισσότερα έσοδα και καλύπτονται τα έξοδα των «άγονων γραμμών», δηλαδή χωριά με ελάχιστους επιβάτες, τα οποία υποχρεούνται να καλύπτουν τα υπεραστικά λεωφορεία. «Ο κόσμος νομίζει ότι επιδοτούμαστε για αυτά, η αλήθεια είναι ότι καλύπτονται με “εσωτερική” χρηματοδότηση» διευκρινίζει ο Γιάννης Κάντζας. Το εισιτήριο για την πρωτεύουσα κοστίζει 24,20 ευρώ και πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν το λεωφορείο αντί για το ιδιωτικό τους αυτοκίνητο, καθώς το ταξίδι με το ΚΤΕΛ αποδεικνύεται οικονομικότερο, με δεδομένες τις μεγάλες επιβαρύνσεις σε καύσιμα και διόδια, αλλά και επιπλέον πλεονεκτήματα το γρήγορο και ασφαλέστερο ταξίδι μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου. Καθημερινά υπάρχουν 13 δρομολόγια Καλαμάτα-Αθήνα κι άλλα τόσα αντίστροφα, με πρώτη αναχώρηση στις 5.00 το πρωί και τελευταία στις 9.30 το βράδυ. Άλλα 8 δρομολόγια (4 από και 4 προς) περιλαμβάνει η σύνδεση Τριφυλίας-Αθήνας. Επίσης, γίνονται δρομολόγια για και από τη Θεσσαλονίκη 3 φορές την εβδομάδα, για τα Γιάννενα, τη Σπάρτη, το Ναύπλιο, όπως και για Πύργο-Πάτρα.

Έναν από τους καλύτερους
στόλους λεωφορείων διαθέτει
το υπεραστικό ΚΤΕΛ
Ν. Μεσσηνίας που συνεχίζει
να εκσυγxρονίζεται

Σε γιορτές, τριήμερα κ.λπ., τόσο στα εσωτερικά όσο και στα εκτός νομού προστίθενται κι άλλα δρομολόγια, όπου προκύψει ανάγκη με αυξημένη ζήτηση, και αποτελεί αρχή ότι κανένας επιβάτης δε θα μείνει πίσω. Μιλώντας ο Γιάννης Κάντζας για το έργο των οδηγών του ΚΤΕΛ, λέει: «Οι οδηγοί μας κάνουν ένα πολύ δύσκολο επάγγελμα και έχουν πολλές αρμοδιότητες. Μεταφέρουν ανθρώπους, έχουν την ευθύνη 50 ψυχών, γι’ αυτό και είναι πολύ υπεύθυνοι και έμπειροι. Έρχονται καθημερινά σε επαφή με ανθρώπους όλων των ηλικιών, μεταφέρουν μαθητές σχολείων, φοιτητές, στρατιώτες, ηλικιωμένους, ασυνόδευτα δέματα ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα χωριά, εφημερίδες, φάρμακα. Υπάρχει αμοιβαίος σεβασμός».

Ανανεωμένος στόλος με υπερσύγχρονα λεωφορεία

Ο κ. Κάντζας μεταφέρει ότι πριν από 3 χρόνια έγινε ριζική ανανέωση του στόλου του ΚΤΕΛ και σε ποσοστό 40% περιλαμβάνει υπερσύγχρονα λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας, ενώ και τα υπόλοιπα είναι νέα οχήματα, της περασμένης δεκαετίας. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι για το γεγονός ότι διαθέτουμε έναν από τους καλύτερους στόλους πανελληνίως, ένα σύγχρονο κεντρικό σταθμό που διαθέτει ακόμη και wifi για τους πελάτες μας σε αναμονή, καθώς και ομοιόμορφα σύγχρονα πρακτορεία εντός νομού. Το ΚΤΕΛ διαθέτει ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η χρήση του οποίου αυξάνει κάθε χρόνο. Είναι μια υπηρεσία που μπορούν να βρουν οι ενδιαφερόμενοι στο www.ktel.gr και μέχρι τώρα αφορά κυρίως στα εκτός νομού δρομολόγια. Σε μερικές εβδομάδες, όμως, αναμένεται να είναι έτοιμη η ανανέωση του προγράμματος που θα δώσει τη δυνατότητα έκδοσης της έξυπνης κάρτας. Έτσι, μπορεί να γίνεται προαγορά εισιτηρίων, ενώ θα υπάρχουν κίνητρα και μπόνους για όσους την προμηθεύονται και τη χρησιμοποιούν. Μέσω του ίδιου προγράμματος θα λειτουργήσει καιτηλεματική, οπότε μέσα από το κινητό μπορεί να δει κάποιος ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το λεωφορείο που τον ενδιαφέρει. Είναι ένα έργο που υλοποιείται ταυτόχρονα για όλα τα ΚΤΕΛ της χώρας. Επίσης, στους άμεσους στόχους μας είναι και η ενεργειακή αναβάθμιση του σταθμού» αναφέρει για όσα έχουν επιτευχθεί, αλλά και για τα επικείμενα σχέδια. Όσο για τα προβλήματα, ο Γιάννης Κάντζας συμπληρώνει: «Το οδικό δίκτυο μας απασχολεί κάθε χρόνο, αλλά σε συνεργασία με τους Δήμους και την Περιφέρεια έχει μειωθεί το πρόβλημα. Είναι κρίσιμο να καθαρίζονται εγκαίρως τα δέντρα και η βλάστηση στις άκρες των δρόμων, γιατί τα οχήματα είναι μεγάλα και σε διαφορετική περίπτωση οι οδηγοί αναγκάζονται να πηγαίνουν στη μέση, με κίνδυνο ατυχήματος. Μεγάλο πρόβλημα για μας παραμένει η ακρίβεια των καυσίμων που έχουμε υποστεί από το 2021. Από 1,25 ευρώ, η τιμή ανά λίτρο είχε φτάσει στα 2,10 και τώρα είναι στα 1,70 ευρώ» αναφέρει ο κ. Κάντζας, χωρίς να είναι αισιόδοξος ότι το αίτημα για μείωση του φόρου καυσίμων για τον κλάδο τους θα εισακουστεί από τους κυβερνητικούς αρμοδίους. Όπως συμβαίνει γενικά με τους επαγγελματίες στη χώρα μας, και στο υπεραστικό ΚΤΕΛ Ν. Καλαμάτας βιώνουν μια δύσκολη οικονομικά κατάσταση, όμως σχεδόν όλοι είναι συνειδητά εκεί και αγαπούν αυτό που κάνουν. Ή, όπως το θέτει ένα νέο παιδί που όλη του η ζωή περιστρέφεται ανάμεσα και μέσα στα λεωφορεία, τα τελευταία 5 χρόνια από τη θέση του προέδρου του Ταμείου των μετόχων: «Το πιο ευχάριστο για κάθε οδηγό είναι όταν ο επιβάτης ευχαριστεί στο τέλος για το ταξίδι. Αυτό μας δίνει δύναμη και ώθηση να συνεχίζουμε το έργο μας»… ■

Έκθεση εικονών