14 Φεβρουαρίου, 2025
Κ. Γεωργούλη 27, Καλαμάτα 24100, Μεσσηνία
Τεύχος 344 Πρόσωπα

Σωτήρης Κριτσωτάκης: Χτίζουμε το μέλλον επενδύοντας στον πολιτισμό

[συνέντευξη στον Σταύρο Μαρτίνο]

 

Από την αρχή «τον έριξε στα βαθιά» ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, τον Σωτήρη Κριτσωτάκη. Πρώτη φορά εκλέχτηκε δημοτικός σύμβουλος και ο δήμαρχος του εμπιστεύτηκε τη θέση του προέδρου της κοινωφελούς επιχείρησης «Φάρις», στην οποία υπάγονται οι καλλιτεχνικές σχολές (Δημοτικό Ωδείο, Δημοτική Σχολή Χορού, Εικαστικό Εργαστήρι) και το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας. Είναι ένα νομικό πρόσωπο με προϋπολογισμό που πλησιάζει τα 5.000.000 ευρώ, που υποδέχεται εκατοντάδες μαθητές στις καλλιτεχνικές σχολές, που διοργανώνει διεθνή φεστιβάλ, που πραγματοποιεί μεγάλες και μικρότερες εκδηλώσεις, που διαχειρίζεται το Μέγαρο Χορού, το Ανοιχτό Θέατρο κ.ά. Ο Σωτήρης Κριτσωτάκης δεν πτοήθηκε στα βαθιά, αντίθετα προσαρμόστηκε γρήγορα και έφερε και κάποιες σημαντικές αλλαγές, όπως την όχι ευκαταφρόνητη μείωση διδάκτρων στη Δημοτική Σχολή Χορού και την αλλαγή του
καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου. Ωστόσο, το πρώτιστο θέμα για τη «Φάρις», σύμφωνα με την αντιπολίτευση τουλάχιστον, είναι ότι εδώ και καιρό θα έπρεπε να έχει ανοίξει ένας μεγάλος διάλογος για τον επανασχεδιασμό της στρατηγικής για μια νέα πνοή στην πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου. Αυτό ήταν και
το περιεχόμενο της πρώτης μας ερώτησης στη συνέντευξη με τον Σωτήρη Κριτσωτάκη:
Μια κριτική που γίνεται από την αντιπολίτευση είναι ότι οι καλλιτεχνικές σχολές της «Φάρις» έχουν επαναπαυθεί στις παλιές τους δάφνες και ότι χρειάζεται επανασχεδιασμός της στρατηγικής για την πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής. Διαφωνείτε;
Ως πρόεδρος της Κ.Ε. «Φάρις» στόχος μου είναι να υπηρετώ κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον πολιτιστικό σκοπό και χαρακτήρα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου μας, αλλά και να υλοποιώ τις πολιτικές και τους στόχους που ως Δημοτική Αρχή, με τις κατευθύνσεις του δημάρχου μας, έχουμε θέσει ως προτεραιότητες. Όσον αφορά στην ερώτησή σας, καταγράφουμε και την όποια κριτική ασκείται από την αντιπολίτευση, όπως καταγράφουμε και τα θετικά σχόλια και παρατηρήσεις των συνδημοτών μας. Άλλωστε, οι Τέχνες και ο Πολιτισμός γενικότερα, απαιτούν διαρκή εγρήγορση και αναζήτηση, όπου τα στοιχεία της σύνθεσης, της προσαρμοστικότητας, της ανανέωσης, αλλά και της κάλυψης κάθε φορά νέων αναγκών έχουν θέση πρωταγωνιστική. Επομένως, σας απαντώ ότι οι «δάφνες» που έχουν κατακτήσει οι Καλλιτεχνικές μας Σχολές αποτελούν τα θεμέλια πάνω στα οποία διαρκώς χτίζουμε το μέλλον τους, επενδύοντας όχι μόνο σε υλικά, σε υποδομές, σε δράσεις, αλλά και στο έμψυχο δυναμικό που τις περιβάλλει.
Το Μέγαρο Χορού αξιοποιείται σωστά από το Δήμο και τη «Φάρις»; Πολλές φορές σημειώνεται ότι έχει πολύ μεγάλο λειτουργικό κόστος, ότι χρειάζεται δικό του προσωπικό και δική του διοίκηση. Είναι αυτά θέματα προτεραιότητας;
Το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας αποτελεί ένα σημείο πολιτιστικής αναφοράς όχι μόνο για την Καλαμάτα, αλλά και για τη νότια Πελοπόννησο. Μία δομή που έχει φιλοξενήσει και συνεχίζει να φιλοξενεί, πέραν του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, σπουδαίες παραστάσεις, σημαντικές εκδηλώσεις και γεγονότα. Δεν έχει νόημα να επαναλάβω τι έπρεπε να έχει γίνει, τι πιθανόν έπρεπε να είχε προβλεφθεί κατά το σχεδιασμό του, κατά την υλοποίησή του ή κατά την έναρξη λειτουργίας του. Εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι ως Δημοτική Αρχή εξετάζουμε λύσεις και προτάσεις με στόχο να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο τρόπο το σπουδαίο αυτό χώρο. Και σε αυτή τη συζήτηση είναι προφανές ότι έχουμε επικοινωνία και με το υπουργείο Πολιτισμού. Δεν είναι μόνο το λειτουργικό κόστος ή το διοικητικό μοντέλο που διέπει τη λειτουργία του, αλλά μια σειρά από θέματα που έχουμε κατά προτεραιότητα στόχο να επιλύσουμε κατά την παρούσα
θητεία μας, με σκοπό την περαιτέρω ανάδειξη και αξιοποίηση του Μεγάρου Χορού.
Μειώσατε τα δίδακτρα στη Σχολή Χορού, όχι όμως στο Δημοτικό Ωδείο και στο Εικαστικό Εργαστήριο. Είναι δύσκολο να μειωθούν και στις δύο αυτές σχολές τα δίδακτρα;
Κάθε απόφαση που λαμβάνουμε προσμετρά διάφορους παράγοντες, με πρώτο τη βιωσιμότητα των Σχολών και τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικής παιδείας που προσφέρουν.
Η μείωση των διδάκτρων στη Σχολή Χορού αποτέλεσε μια στρατηγική απόφαση που αποσκοπούσε στην ενίσχυση της συμμετοχής των παιδιών μας στις πολιτιστικές δραστηριότητες. Όσον αφορά στο Δημοτικό Ωδείο, η κατάσταση είναι λίγο πιο περίπλοκη. Οι τιμές των διδάκτρων στο Ωδείο εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως το κόστος λειτουργίας, οι αμοιβές των καθηγητών και οι υποδομές που απαιτούνται για τη διδασκαλία. Κατανοούμε τη σημασία της προσβασιμότητας και της συμμετοχής των παιδιών και των νέων στη μουσική εκπαίδευση. Και για το λόγο αυτό εξετάζουμε συνεχώς τρόπους για να κάνουμε τις υπηρεσίες μας πιο προσιτές, όπως μέσω της παροχής υποτροφιών ή της διοργάνωσης εκδηλώσεων που θα μπορούσαν να
ενισχύσουν τη χρηματοδότηση του Ωδείου. Αντίστοιχα και για το Εικαστικό Εργαστήρι. Κατά περίπτωση και ανάλογα με τις συνθήκες ή τις δυνατότητες που έχουμε επιχειρούμε να διατηρούμε ή να μειώνουμε τα δίδακτρα. Η δέσμευσή μας είναι να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι δημότες μας θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε πολιτιστικές δραστηριότητες, ανεξαρτήτως οικονομικών συνθηκών.
Επιλέχτηκε νέος καλλιτεχνικός διευθυντής στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας ο Φίλιππος Σοφιανός. Τι άλλο χρειάζεται να γίνει για τη δυναμική επιστροφή αυτού του θεσμού στο θεατρικό γίγνεσθαι της περιοχής;
Η επιλογή του Φίλιππου Σοφιανού ως νέου καλλιτεχνικού διευθυντή είναι ένα σημαντικό βήμα για την αναγέννηση του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας. Ο κ. Σοφιανός έχει αποδείξει την ικανότητά του να δημιουργεί ποιοτικές παραγωγές και να προσελκύει το κοινό, και είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον του
Θεάτρου μας. Επιτρέψτε μου να πω, ότι η δυναμική του ΔΗΠΕΘΕΚ αποτυπώθηκε τόσο στο μεγάλο ενδιαφέρον για την κάλυψη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή όσο και στο γεγονός ότι το
Θέατρο άντεξε μέσα σε μια περίοδο κρίσης, όταν άλλες πολιτιστικές δομές κατέρρευσαν. Ένα ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας που διατηρεί μια ιδιαίτερη σχέση με την πόλη και τους πολίτες. Εκείνο που ως πρόεδρος της Κ.Ε. «Φάρις» μπορώ να σας πω είναι ότι πολιτική επιλογή μας είναι η στήριξη του θεσμού, όπως διαχρονικά ο Δήμος έχει πράξει. Από εκεί και πέρα, προφανώς το καλλιτεχνικό μέρος των παραγωγών είναι εκείνο που θα προσελκύσει το θεατρόφιλο κοινό. Όπως, επίσης, στηρίζουμε τις σκέψεις αυτές, η διάθεση και του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή να ανοίξει το Θέατρο περισσότερο προς την πόλη. Με παραστάσεις, με συνεργασίες, με εκπαιδευτικά προγράμματα, με εργαστήρια για παιδιά ή ενηλίκους και άλλα πολλά που θα δούμε να ξετυλίγονται το επόμενο διάστημα. Η δέσμευσή μας και η επιθυμία και του δημάρχου μας, είναι να υποστηρίξουμε το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας σε αυτή τη νέα του πορεία και να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνει ένας ζωντανός και δυναμικός πολιτιστικός πυρήνας για την περιοχή μας.
Οι καλλιτεχνικοί διευθυντές στις σχολές της «Φάρις» είναι οι ίδιοι εδώ και πολλά χρόνια, εκτός της Σχολής Χορού. Παρά την προσφορά τους, δε χρειάζεται ανανέωση;
Ανανέωση δε σημαίνει απαραίτητα αλλαγή προσώπων. Μπορεί να περιλαμβάνει καιτην εισαγωγή νέων ιδεών, προσεγγίσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Θα επαναλάβω, όμως, αυτό που ανέφερα και νωρίτερα, ότι οι Τέχνες και ο Πολιτισμός γενικότερα απαιτούν διαρκή εγρήγορση και αναζήτηση.
«Φάρις» και εκδηλώσεις. Η φιλοσοφία σας για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις ποια είναι; Τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά πώς θα γιορταστούν στην Καλαμάτα;
Η φιλοσοφία μας για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις είναι να δημιουργούμε ευκαιρίες για την κοινότητα να συμμετέχει, να ψυχαγωγείται, να γιορτάζει, να εκφράζεται. Επιθυμούμε εκδηλώσεις που να είναι προσβάσιμες σε όλους, που να προάγουν τη συνεργασία καλλιτεχνών, πολιτών και φορέων. Άλλωστε, στόχος ήταν και παραμένει η ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας της Καλαμάτας, μέσα από την ενεργή συμμετοχή των πολιτών όλων των ηλικιών.
Όσον αφορά στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σχεδιάζουμε μια σειρά δράσεων και εκδηλώσεων, στο κέντρο και τις γειτονιές, στην πόλη και τα χωριά μας, με σκοπό τη δημιουργία μιας όμορφης εορταστικής ατμόσφαιρας. ■