Ιανουάριος 16, 2025
Κ. Γεωργούλη 27, Καλαμάτα 24100, Μεσσηνία
Τεύχος 334 Πρόσωπα

ΝΙΚΟΣ ΜΑΛΑΠΕΤΣΑΣ

“Η εστίαση τα τελευταία
χρόνια έχει κάνει άλματα”

[του Θανάση Παντέ]

Από τότε που γνωρίζω τον Νίκο Μαλαπέτσα, και είναι ήδη πολλά χρόνια, δεν τον είδα ποτέ αγέλαστο και βλοσυρό, αλλά πάντα με το χαμόγελο και την καλή διάθεση, ακόμα κι όταν πρόκειται να διαχειριστεί δύσκολες καταστάσεις. Και αυτή τη φορά επωμίζεται ένα δύσκολο ρόλο ως πρόεδρος του νεοσύστατου Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του με ενδιαφέρουσες δράσεις στο μικρό διάστημα που υφίσταται στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι της Μεσσηνίας. Αισιόδοξος, αλλά και ρεαλιστικός στις απόψεις του, ο Νίκος Μαλαπέτσας βάζει ψηλά τον πήχυ των απαιτήσεων, όπως και των προσδοκιών για το ρόλο του συλλόγου, και με τεχνοκρατική προσέγγιση παρουσιάζει τις θέσεις του στη συνέντευξη που ακολουθεί:

Πότε δημιουργήθηκε ο Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης και ποιες ανάγκες καλείται να καλύψει;

Ο Σύλλογός μας ξεκίνησε τη δράση του ουσιαστικά στις αρχές του 2020 με την έναρξη της πανδημίας. Μια ομάδα ενεργών επιχειρηματιών αποφάσισε να δημιουργήσει ένα φορέα μέσα από τον οποίο θα μπορούσε να διεκδικήσει τα δικαιώματά του. Η ομάδα αυτή από την πρώτη στιγμή λειτούργησε ενωτικά και στην ουσία συσπείρωσε δίπλα της το μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων που μπορούσε. Ουσιαστικά, ο Σύλλογός μας συστάθηκε στις 21/1/2021, οπότε υπογράφηκε η ιδρυτική μας πράξη από 31 επιχειρηματίες της πόλης μέσα από όλο το εύρος των επιχειρήσεων (καφέ-μπαρεστιατόρια-ψησταρι έ ς -κλαμπtakeaway- μεζεδοπωλεία-catering-καντίνες-κυλικείa). Μετά δε και τις τελευταίες εκλογές απαριθμεί 150 ενεργά μέλη.

Ποιος είναι οι βασικές αρχές και οι στόχοι που έχει θέσει ο Σύλλογός σας;

Ως βασικό στόχο έχουμε την ανάδειξη των προβλημάτων του κλάδου της εστίασης, αλλά και τη βελτίωση των υπηρεσιών γενικά. Πιστεύουμε στην πόλη μας και τις δυνατότητές της, οφείλουμε να τις αναδείξουμε και να τις προβάλλουμε. Η εστίαση στην περιοχή μας θα πρέπει να είναι η αιχμή του δόρατος στην προβολή της πόλης μας. Στο πλαίσιο αυτό θα κινηθούμε ως Συμβούλιο τα επόμενα τρία χρόνια. Βασικοί άξονες ανάπτυξης του Συλλόγου είναι οι εξής: Πρώτον, η ανάδειξη των προβλημάτων του κλάδου και η διεκδίκηση των αιτημάτων από τις τοπικές Αρχές. Στα επόμενα χρόνια ελπίζουμε να καταφέρουμε να έχουμε εκπρόσωπο από την περιοχή μας και στο κεντρικό συνδικαλιστικό φορέα του κλάδου μας, που είναι η ΠΟΕΣΕ. Δεύτερον, η υλοποίηση εκδηλώσεων και δράσεων που θα αναδεικνύουν την περιοχή μας και θα προβάλλουν τη γαστρονομία μας. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε δίκτυο συνεργασίας με τον πρωτογενή τομέα και να αναδείξουμε τοπικούς παραγωγούς καιτα τοπικά προϊόντα. Τρίτος άξονας και αρκετά σημαντικός είναι η εκπαίδευση εργαζομένων και εργοδοτών. Στο πλαίσιο αυτό θα σχεδιαστούν και θα υλοποιήσουμε σεμινάρια για όλους. Η εκπαίδευση για εμάς παίζει το σημαντικότερο ρόλο στην ποιοτική ανάδειξη του τόπου μας. Δεν μπορείς να «πουλήσεις» τον τόπο σου, αν δεν τον γνωρίζεις. Δεν μπορείς να εξυπηρετήσεις σωστά, αν δεν έχεις εκπαιδευτεί και μάθει τι είναι το σωστό.

Η Καλαμάτα είναι τουριστικός προορισμός;

Η Καλαμάτα εν μέρει μπορεί να γίνει τουριστικός προορισμός. Στην παρούσα φάση, όμως, δε θεωρώ ότι είμαστε προορισμός. Η ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας είναι προορισμός και μπορεί να εξελιχθεί σε προορισμό υψηλής ποιότητας. Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με την άφιξη της Costa Navarino και τις επενδύσεις που έχει υλοποιήσει προμηνύουν μεγάλη ανάπτυξη στο μέλλον. Αυτό, για να υλοποιηθεί και να δημιουργήσει υπεραξίες και για την πόλη μας, χρειάζεται δουλειά και αλλαγή νοοτροπίας. Όταν είσαι τουριστικός προορισμός ή θέλεις να γίνεις, πρέπει να σχεδιάζεις τα πάντα σύμφωνα με τους επισκέπτες και τις ανάγκες των επενδυτών. Δε γίνεται να θέλεις τουρίστες καιτα παραλιακά ξενοδοχεία να έχουν συντελεστή δόμησης 0,2 και να λέμε δεν έχουμε κλίνες. Διπλασίασε το συντελεστή και αμέσως θα δημιουργηθούν 2.000 επιπλέον κλίνες. Δημιούργησε ζώνες διασκέδασης και αναψυχής και δώσε κίνητρα για να υλοποιηθούν επενδύσεις. Εγώ τα τελευταία χρόνια δεν έχω δει κάποιο marketing plan για την πόλη μας, που ουσιαστικά θα βοηθούσε στη στόχευση του προορισμού. Όσο βαδίζουμε αποσπασματικά και μεμονωμένα ή λειτουργούμε πυροσβεστικά και όχι προληπτικά, δε βλέπω να αλλάζει εύκολα η πόλη μας. Χωρίς στρατηγική στόχευση θα βλέπουμε συνεχώς μεμονωμένες ενέργειες, κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, χωρίς ενιαία κατεύθυνση.

Ποια είναι η δραστηριότητα και οι δράσεις που έχει υλοποιήσει ο Σύλλογός σας στον ένα χρόνο λειτουργίας;

Έχει υλοποιήσει ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων και δράσεων. Μεγάλο μέρος της ενέργειάς μας «έφυγε» στα οργανωτικά του Συλλόγου και την παρουσία του. Το 2021 ήταν έτος πανδημίας, οπότε μεγάλο κομμάτι αφιερώθηκε στις συνδικαλιστικές μας δραστηριότητες. Παρ’ όλα αυτά, υλοποιήσαμε και δράσεις κοινωνικού περιεχομένου, μεμονωμένα ή με συνέργειες.

Σας απαριθμώ μερικές:

• Μία από τις πρώτες δράσεις που υλοποίησε ο Σύλλογός μας, πριν ακόμη την ίδρυσή του, ήταν «οι άδειες καρέκλες». Μία πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία για να γεμίσουν όλες οι κεντρικές πλατείες της Ευρώπης με άδειες καρέκλες. Η Καλαμάτα ήταν μία από τις πρώτες πόλεις που συμμετείχαν στην εκδήλωση αυτή με μεγάλη επιτυχία (6/5/2020)

• Παράδοση των κλειδιών στον υπουργό Ανάπτυξης σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα μέτρα βοήθειας στον κλάδο (10/2/2020)

• Στα μέσα Μαρτίου ολοκληρώθηκε η διαδικτυακή μας παρουσία με το ανέβασμα του site, της σελίδας στο Facebook, και στο Instagram (11/3/2021)

• Στις 23, 24, 25 Μαρτίου 2021, ενώ η εστίαση ήταν κλειστή, ο Σύλλογός μας πραγματοποίησε την επόμενη δράση του. Άναψε τα φώτα όλων των καταστημάτων εστίασης ως ένδειξη σεβασμού και παράλληλα διαμαρτυρίας εν όψει της εθνικής μας εορτής.

• Το διάστημα από την 1η Μαρτίου μέχρι και τα μέσα Μαΐου συμμετείχε ενεργά σε διαδικτυακές διαμαρτυρίες σε στελέχη της κυβέρνησης και διεκδίκησε κεφάλαιο επανεκκίνησης για όλες τις επιχειρήσεις εστίασης. Είχε ισχυρή παρουσία στα αθηναϊκά κέντρα αποφάσεων και τελικά πέτυχε την ανακοίνωση του προγράμματος.

• Τον Αύγουστο του 2021 και η περιοχή μας επλήγη από φωτιές. Ο Σύλλογος μας ανέλαβε πρωτοβουλία και συγκέντρωσε τρόφιμα και πρώτες βοήθειες για τους πληγέντες. (6/8/2021)

• Το Σεπτέμβριο συμμετείχε ενεργά στην εθελοντική αιμοδοσία που διοργάνωσε το τοπικό τμήμα του Ερυθρού Σταυρού (6/9/2021)

• Το Νοέμβριο είχε ισχυρή παρουσία στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Εστίαση στην Τρίπολη και διεκδίκησε τη συνέχιση βοήθειας προς τον κλάδο μας (9/11/2021)

• Στις 16 Νοεμβρίου 2021, στο πλαίσιο πανελλαδικής απεργίας, υλοποίησε και πέτυχε τη μεγαλύτερη κινητοποίηση απεργίας που έχει πραγματοποιηθεί στην πόλη της Καλαμάτας με σχεδόν καθολική αποδοχή και επιτυχία 100%, «Όλη η Εστίαση κλειστή»

• Στις 27 Νοεμβρίου 2021 σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δρόμοι της Ελιάς έγινε κάλεσμα για γευσιγνωσία και τουρισμό με αφορμή την συγκομιδή της ελιάς

• Παιχνίδια και δώρα στην Παιδιατρική Κλινική του Νοσοκομείου Καλαμάτας για τις γιορτές των Χριστουγέννων

• Στήριξη ηθική και οικονομική σε οικογένεια από τα Γιαννιτσάνικα Καλαμάτας που ζούσε σε οικία υπό απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης (17/1/22)

• Στις 16 Φεβρουαρίου 2022 διοργάνωσε και πραγματοποίησε εκδήλωση διαμαρτυρίας στην πλατεία 23η Μαρτίου: «Το ρεύμα μάς σκοτώνει

• Στις 23 Μαρτίου 2022 εκδήλωση – κάλεσμα και προώθηση της τοπικής μας κουζίνας σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο και την Ένωση Ξενοδόχων.

Δεν τις λες και λίγες. Αρκετά δραστήριοι και ενεργοί. Έχει να κάνει με το ότι είστε νέοι στο συνδικαλισμό ή υπάρχει πραγματικά άλλη οπτική ματιά;

Νομίζω ότι έχει να κάνει με τους ανθρώπους. Η Εστίαση τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άλματα. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με την Εστίαση είναι άνθρωποι μορφωμένοι με αξίες και αγάπη γι’ αυτό που κάνουν. Έχουμε μεγάλες προσδοκίες ως σύλλογος, πιστεύουμε στον τόπο μας και να είστε σίγουροι ότι θα συμβάλουμε στην ποιοτική αναβάθμιση όλων των υπηρεσιών εστίασης. Θα πιέζουμε συνεχώς τους τοπικούς άρχοντες και θα διεκδικούμε πράγματα για το καλό της περιοχής μας. Θέλουμε τουριστική ανάπτυξη, επιθυμούμε τουριστική παιδεία και συνείδηση. Πιστεύουμε ότι η τουριστική ανάπτυξη είναι μονόδρομος και μαζί με τον πρωτογενή τομέα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη όλης της περιοχής.

Τι πρέπει να γίνει για να αυξηθεί η τουριστική κίνηση στην Καλαμάτα;

Πρέπει άμεσα να υπάρξει master plan για όλο το παραλιακό μέτωπο της πόλης, όχι μόνο του λιμανιού. Πρέπει άμεσα να αναβαθμιστούν οι υποδομές της πόλης. Αεροδρόμιο, λιμάνι, σταθμός Υπεραστικών ΚΤΕΛ, μαρίνα. Το Ιστορικό Κέντρο πρέπει, επιτέλους, να αποκτήσει χαρακτήρα και να προσδιοριστούν οι άδειες χρήσης. Πρέπει να αναδειχθεί το Εμπορικό Κέντρο της Καλαμάτας, ο δρόμος της Αριστομένους μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί η Ερμού της Καλαμάτας. Είναι εν δυνάμει ένα Open Mall. Χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο λειτουργίας καταστημάτων για την τουριστική σεζόν με ευελιξία ωραρίου, ακόμη και παράταση ωραρίου, όπως στα νησιά. Τα καταστήματα εστίασης θα πρέπει να έχουν επιπλέον ωράριο λειτουργίας, όπως σε όλες τις τουριστικές περιοχές. Αν θέλουμε πραγματικά τουριστική ανάπτυξη, θα πρέπει και να το δείχνουμε, όχι μόνο να το λέμε.

Υπάρχει συνεργασία με τις τοπικές Αρχές;

Στον ένα χρόνο λειτουργίας του Συλλόγου μας έχουμε πολύ καλή συνεργασία με το Δήμο Καλαμάτας και το δήμαρχο κ. Βασιλόπουλο. Όποτε χρειάστηκε να συνεργαστούμε, συνεργαστήκαμε άψογα και με απόλυτο σεβασμό. Με την Περιφέρεια δεν έχουμε ακόμη διευρύνει την επικοινωνία μας, αλλά στο προσεχές μέλλον θα επισκεφτούμε τον κ. Νίκα και θα του θέσουμε προς συζήτηση ιδέες για την προβολή της περιοχής μας. Επίσης, θα του θέσουμε το κομμάτι της εκπαίδευσης που επιθυμούμε να υλοποιήσουμε.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος σας σήμερα λίγο πριν από την έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν;

Το ενεργειακό κόστος είναι αυτή τη στιγμή το νούμερο ένα πρόβλημα. Μια επιχείρηση εστίασης πληρώνει περισσότερα για ρεύμα παρά για τα υπόλοιπα λειτουργικά, όπως ενοίκιο, ΕΦΚΑ κ.λπ. Το κύμα ακρίβειας θα δημιουργήσει πρόβλημα στην κοστολόγηση των νέων καταλόγων και είναι σίγουρο ότι όποιος δεν αλλάξει τιμές, σε βάθος χρόνου θα μπει μέσα. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, γιατί τα δύο τελευταία χρόνια δεν έχει λειτουργήσει κανονικά ο κλάδος μας. Υπολειτούργησε και αυτό συσσώρευσε ζημιές. Τέλος, υπάρχουν και τα διαρθρωτικά χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας.

Συνδικαλιστικά τι πρέπει να γίνει για να λειτουργήσει σωστά η Εστίαση;

Νέο νομοθετικό πλαίσιο με συγκέντρωση όλης της νομοθεσίας σε έναν καινούργιο σύγχρονο και λειτουργικό «Κώδικα Εστίασης». Δημιουργία νέου εργατικού πλαισίου με ευέλικτες μορφές εργασίας προσαρμοσμένες στις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων Εστίασης. Δημιουργία Επιμελητηρίου Εστίασης και δημιουργία τμήματος μιας στάσης για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων εστίασης.

Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε στην πολιτική;

Καλή ερώτηση με εύκολη απάντηση. Ξεκάθαρα όχι. Δεν είναι κάτι με το οποίο θα μπορούσα να ασχοληθώ στο προσεχές μέλλον. Έχω αρκετά μέτωπα ανοιχτά και μια οικογένεια που με έχει ανάγκη. Η πολιτική θέλει θυσίες και πραγματικά θαυμάζω όσους την υπηρετούν. Εγώ ασχολήθηκα με το Σύλλογο και είχα άγνοια κινδύνου. Είναι σαν να διοικώ μια ακόμη επιχείρηση. Αναλώνω αρκετό χρόνο από την προσωπική μου ζωή για να λειτουργεί σωστά ο Σύλλογος και να υπηρετεί τις αξίες που αναγράφονται στο καταστατικό του. Θέλω στα επόμενα τρία χρόνια μέχρι τη λήξη της θητείας να έχουμε καταφέρει μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά του Δ.Σ. να κάνουμε ένα Σύλλογο δυνατό, με οικονομική αυτοτέλεια. Να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε τις προδιαγραφές για να πραγματοποιούνται δύο μεγάλα γαστρονομικά γεγονότα στην πόλη μας κάθε χρόνο. Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να προσφέρουμε εκπαίδευση και ενημέρωση για όλους τους εργαζομένους, αλλά και όλους τους επιχειρηματίες του κλάδου. ■

Έκθεση εικονών